Jolande van der Hert
2 Amsterdammertjes en 1 New Sealander!!!
Mijn moeder en ik hebben erg genoten van de boottrip over de Berkel in een zomp!!! Aangezien mijn moeder en ik slecht ter been zijn, was een vaartocht een mooi alternatief. De vertelkunst van de ene schipper zal ik niet gauw vergeten. De stuurmanschipper trouwens ook niet hoor. Het was zeer aangenaam om naar het hele verhaal te luisteren. Jullie hebben mijn moeders 80ste verjaardag een leuke glans...

"Stichting De Berkelzomp"

Een aantal vrijwilligers richtten in 1987 de "Stichting De Berkelzomp" op. SB-Berkelzomp-2
Doel van de stichting: herbouw en exploitatie van een Berkelzomp als toeristische activiteit.
Ook wordt het uitbreiden van de vaarmogelijkheden voor de Berkelzomp op de rivier de Berkel nagestreefd.

Dankzij de financiele steun van het bedrijfsleven, vele overheden, diverse fondsen endoor de aankoop van certificaten door veel burgers  werd het benodigde geld SB-Eurologovoor de herbouw van een Berkelzomp verkregen. Negen vrijwilligers, bijgestaan  door de Technische school van Borculo, gingen daarop aan de slag en klaarden het karwei in twee jaar  tijds. Op 27 april 1989 liet de Commissaris der Koningin van Gelderland de Berkelzomp "Jappe" in Borculo te water.

pic3Om aan de toenemende vraag naar meer toeristische vaarmogelijkheden met een Berkelzomp op de Berkel te kunnen voldoen, zijn in de periode van 2004 tot 2007 drie nieuw gebouwde zompen in de vaart gekomen. In 2004 voor Almen de "Fute", gebouwd door Beine Brandsma in Augustinusga. In 2005 voor Eibergen de "Snippe" en voor Lochem in 2007 de "Ente". De laatste twee zompen zijn gebouwd door Erik Slagmolen in Andijk. De bouw van deze drie zompen werd mede mogelijk gemaakt door financiële steun vanuit het Bedrijfsleven, Provincie en door substantiële Europese subsidies.

Deze drie nieuwe boten kunnen worden getypeerd als zgn. eenmanszompen, open schuiten, waarvan in de middeleeuwen al melding werd gemaakt. Dr. G.J. Schutten beschreef dit scheepstype al in zijn standaardwerk "Varen waar geen water is" als het "Vriezenveense turfschuitje".