Jolande van der Hert
2 Amsterdammertjes en 1 New Sealander!!!
Mijn moeder en ik hebben erg genoten van de boottrip over de Berkel in een zomp!!! Aangezien mijn moeder en ik slecht ter been zijn, was een vaartocht een mooi alternatief. De vertelkunst van de ene schipper zal ik niet gauw vergeten. De stuurmanschipper trouwens ook niet hoor. Het was zeer aangenaam om naar het hele verhaal te luisteren. Jullie hebben mijn moeders 80ste verjaardag een leuke glans...
Amanda Slot-Willems
Ai ai kapitein
Geweldige boottocht gemaakt op de Berkel met 'de Ente' in Lochem met schippers die niet alleen de volwassenen wisten te amuseren. Onze Teun en Janna (4&6 jaar) waren met de petten op en aan het 'stuur' echte kapiteins. De tekst uit hun favoriete piratenboek: 'hijs de zeilen, licht het anker, zet koers op zuid zuid west, ai ai kapitein' werd luidkeels gedeeld.
Wietse en Marion
Erg leuke tocht met de zomp bij Almen
Erg leuke tocht gemaakt bij Almen. Beide schippers vertelden enthousiast over zowel de zomp als de omgeving.

loods3

"Zompenloze" in Borculo.

In 1992 werd de Zompenloze, bij het haventje aan de Graaf Wichmanstraat, door de schippers in Borculo zelf gebouwd. Hier worden de gasten ontvangen voor een vaartocht met de "Jappe" over de Berkel. Binnen is op een 13 meter lange wandkaart uit 1766 de oorspronkelijk natuurlijk meanderende loop van de Berkel te zien, vanafde bron bij Billerbeck tot aan de uitmonding in de IJssel in Zutphen.
In de winter wordt de "Jappe" voor het noodzakelijke onderhoud uit het water getakeld en op een kar hier naar binnen gereden. De schippers kunnen dan droog en warm de eventuele reparaties uitvoeren en de zomp van een mooie nieuwe laklaag voorzien.

In 2008 is de zompenloze uitgebreid met een overdekte zomerstalling. Dit werd mede mogelijk gemaakt door de financiele steun vanuit de provincie, het bedrijfsleven en een Europese subsidie.
Voor minder validen is een speciale voorziening aangebracht voor het in- en uitstappen. Wilt u hiervan gebruik maken, dan graag bij de boeking aangeven.

Info- en bezoekerscentrum 't Vonder in Eibergen.

In 2006 is de nieuwbouw van het botenhuis, "'t Vonder" gerealiseerd. Het staat aan het Koeweidepad - aan de oude tak van de Berkel - vlak bij het nieuwe berkelhaventje.
Dit gebouw heeft een overdekte zomerstalling, een ruime winterberging en daarnaast nog een representatieve info- en vergaderruimte, waarin ondersteunende partijen ( zoals het Waterschap) al hun Berkelbelangen kunnen behartigen.

E-014De Stichting De Berkelzomp opende op 19 april 2007 in het Botenhuis " 't Vonder" de permanente expositie over de Berkel. De inrichting hiervan is mogelijk gemaakt door Het Waterschap Rijn en IJssel, door de Kon. Ned. Heidemij en door de Gemeente Berkelland. Het is een leerzaam en boeiend Info-centrum, waarin allerlei aspecten van de rivier de Berkel worden belicht.

Zo wordt veel aandacht besteed aan de natuurlijke en landschappelijke ontwikkeling van de rivier in verleden en heden. Met daarnaast een prachtige doorkijk naar de functie van de rivier in de toekomst. Op speelse wijze kan men kennismaken met wat er leeft in en op en langs het water van de Berkel.

De Berkel was eeuwenlang een belangrijke scheepvaartroute tussen Zutphen en Vreden.
De geschiedenis van de vroegere Zompenschippers komt op wandpanelen weer in beeld en ook het varen met Berkelzompen, zoals dat in deze tijd mogelijk wordt gemaakt door de vrijwillige Schippers van de Stichting De Berkelzomp.
Een bezoek aan dit Info-centrum in combinatie met een vaartocht op de "Snippe" geeft een optimale mogelijkheid om de Berkel helemaal "te beleven".

Voor een groepsarrangement kan ook eerst een prachtige natuurfilm worden vertoond.
De Schippers en het Toeristisch Informatie Punt InEibergen zijn u graag van dienst bij het samenstellen van een heel mooi programma.
Neemt contact op met het TIP InEibergen ( tel. 0545-471911), zonodig kan voor specifieke wensen worden doorverwezen naar de Schippers.

Zompenloods 't Anker in Lochem.

Op 21 augustus 2015 is aan de Goorseweg 2 in Lochem de zompenloods ’t Anker geopend.

Dit is de thuishaven voor de Berkelzomp "Ente”, fraai gelegen in het landschap, dichtbij het centrum van Lochem.

Deze prachtige accommodatie biedt naast onderdak voor de "Ente" ook een ontvangstruimte voor de gasten die een vaartochtje willen maken op de Berkel.
Dankzij inbreng en betrokkenheid van vele instanties, bedrijven en particulieren, met daarnaast ook veel zelfwerkzaamheid van de schippers, is deze zompenloods gebouwd.

Botenhuis 't Futenest in Almen

Vlakbij het zwembad "De Berkel" in Almen is een prachtige aanlegsteiger met botenhuis gebouwd. Als er niet wordt gevaren vindt de Berkelzomp "Fute" hier een mooi onderdak. Het botenhuis heeft de toepasselijke naam "'t Futenest" en is op 29 mei 2015 officieel geopend.
Ook 't Futenest is grotendeels door de schippers zelf gebouwd.